LEVENSLOOP KI NGABEHI SOERODIWIRDJO
PENDIRI “SETIA HATI”
1869 Ki Ngabehi Soerodiwirjo (met als roepnaam Masdan) wordt geboren op de dag Sabtu Pahing. Hij behoort tot de afstamming van de Bupati Gresik-Surabaya.
Zijn vader, genaamd Ki Ngabehi Soeromiharjo, werkzaam als Mantri Cacar Ngimbang (Lamongan) had 5 (vijf) kinderen, namelijk:
1. Ki Ngabehi Soerodiwirjo (Masdan)
2. Noto (Gunari), uit Surabaya
3. Adi (Soeradi), uit Aceh
4. Wongsoharjo, uit Madiun
5. Kartodiwirjo, uit Jombang
De broer van zijn vader, genaamd R.A.A. Koesoemodinoto, had de positie van Bupati Kediri. Deze gehele familie stamt af van Batoro Katong uit Ponorogo, zoon van Prabu Brawijaya Majahapit.
1883 In
dit jaar haalt Ki Ngabehi Soerodiwirjo zijn diploma van de 5 jarige
openbare school (op 14 jarige leeftijd). Vervolgens verblijft hij bij
“de broer van zijn vader” Mas Ngabehi Soeromiprojo, welke de positie had
van Wedono Wonokromo, daarna verhuisde en vervolgens de positie beklede van Wedono Sedayu-Lawas, Surabaya.
1884 In dit jaar bereikt hij reeds de leeftijd van 15 jaar en loopt stage als Juru Tulis op het Kantoor van de Controleur van Jombang.
Terwijl hij betaald leert, leert hij Pencak Silat die de basis vormt
van zijn hobby om zich in de tijd daarna verder te verdiepen in de
Pencak-Silat.
1885 In het volgende jaar, waarin zijn leeftijd reeds 16 jaar bereikt, is hij stagiaire op het Kantoor van de Controleur van Bandung, en daar leert hij Pencak Silat van Pendekars van de Priangan, met het resultaat dat hij de jurus leert zoals:
² Cimande
² Cikalong
² Cipetir
² Cibeduyut
² Cimelaya
² Ciampas
² Sumedangan
1886 Op 17 jarige leeftijd verhuist hij naar Betawi (Jakarta), en hij benut daar om zich verder te verdiepen in de Pencak Silat, tot hij uiteindelijk beheerst jurus zoals:
² Betawen
² Kwitang
² Monyetan
² Permainan Toya (Stok spel)
1887 Op 18 jarige leeftijd volgt hij de Nederlandse Controleur naar Bengkulu, daar leert hij Pencak Silat waarvan de bewegingen de jurus van West Java vertegenwoordigen. In
het midden van voornoemd jaar verhuist hij met de Nederlandse
Controleur naar Padang, en werkt onveranderd in dezelfde werkomgeving.
In de omgeving van Padang Hulu en Padang Hilir, verdiept hij voortdurend
zijn kennis op het gebied van de Pencak Silat, waar de bewegingen
verschillen als ze vergeleken worden met het spel uit de omgeving van
Oost Java, Midden Java en West Java. In deze nieuwe omgeving, vormt
Pencak Silat een van de spelen voor volks amusement en maakt deel uit
van de plaatselijke volks cultuur.
Vervolgens leert hij van een pendekar en leraar innerlijke kracht, die genaamd is Datuk Raja Betua,
uit het dorp Alai, in het subdistrict Pauh, van de stad Padang. Deze
pendekar geldt als zijn eerste leraar in het gebied van West Sumatra.
Datuk Raja Betua had een oudere broer genaamd Datuk Penghulu en zijn
jongere broer was genaamd Datuk Batua, welke gedrieën pendekars waren,
die beroemd waren en geëerd werden door de bevolking.
1897 Op
28 jarige leeftijd wordt hij verliefd op een meisje uit Padang. De
dochter van een man gespecialiseerd in mystiek gebaseerd de Islam
(Tasawuf). Om dit meisje tot vrouw te nemen moet hij een opdracht
uitvoeren, met het beantwoorden van de vragen van het geadoreerde
meisje, die luiden: “WIE IS MASDAN EIGENLIJK” en “WIE BEN IK EIGENLIJK”
(het begeerde meisje?) Omdat hij niet, gebaseerd op zijn eigen
gedachten, het antwoord kan geven op de voornoemde vragen, gaat hij
leren bij een heer gespecialiseerd in mystiek, genaamd Nyoman Ida Gempol.
Dit was een Hoge Hoffunctionaris uit het koninkrijk Bali, welke door
Nederland naar Sumatra (Padang) was verbannen, en die bekend was onder
de naam Raja Kenanga Mangga Tengah (vergelijkbaar met de naam Desa Winongo – Madiun – Tengah – Madya).
Vanaf dat zelfde jaar leert hij Pencak Silat van Pendekar Datuk Raja Betua gedurende 10 jaren en verkreeg additionele jurus uit het gebied rond Padang, namelijk:
² Bungus (uit de haven van Teluk Bayur)
² Fort de Kock
² Alang - Lawas
² Lintau
² Alang
² Simpai
² Sterlak
Als teken van graduatie krijgt hij aangeboden het ereteken dat vormt een Volledig Zwart Uniform.
Vervolgens,
de Innerlijke Wijsheid welke hij verkregen heeft van Nyoman Ide Gempol,
één gemaakt met de Pencak Silat alsmede de Innerlijke Wijsheid welke
hij heeft van Datuk Raja Betua, welke door Ki Ngabehi Soerodiwirjo
samengebundeld, wordt de Kennis van PERSAUDARAAN “SETIA-HATI” WINONGO MADIUN.
v HUWELIJK
Uiteindelijk
kan hij de opdracht, welke gevraagd was door het meisje dat hij
adoreert, beantwoorden, met gebruikmaking van de kennis van Persaudaraan
“Setia-Hati” zoals hierboven vermeld. Aldus slaagt hij erin het meisje
uit Padang tot vrouw te nemen, de dochter van de expert in Tasawuf. Uit
dit huwelijk slaagt hij er nog niet in nageslacht te verkrijgen.
1898 Op
29 jarige leeftijd, gaat hij samen met zijn vrouw naar Aceh, en ontmoet
daar zijn jongere broer (Soeradi) die daar het ambt bekleed van
Controleur DKA (Djawatan Kerata Apa = Bureau der Spoorwegen) in Lho
Seumawe.
In deze omgeving verwerft hij de jurus:
² Jurus Kucingan
² Jurus Permainan Binja
In
het genoemde jaar, krijgt zijn leraar Guru Besar Raja Kenanga Mangga
Tengah O.G. Nyoman Ide Gempol permissie om terug te keren naar Bali.
Zijn kennis wordt gewaardeerd door de Broeders van de “S-H” met een
motto:
“DE UITERLIJKE BEWEGING LOST OP MET DE INNERLIJKE BEWEGING”
“DE INNERLIJKE BEWEGING WORDT GESPIEGELD DOOR DE UITERLIJKE BEWEGING”
1900 Ki Ngabehi Soerodiwirjo keert terug naar Betawi
samen met zijn vrouw, en hij werkt als Stoom Wals Machinist. Dan
scheidt Ki Ngabehi Soerodiwirjo, waarna Ibu Soerodiwirjo terugkeert naar
Padang en hij verhuist naar Bandung.
1903 Hij keert terug naar Surabaya
en bekleedt het ambt van Politie Dienaar tot hij de rang van Sergeant
Majoor bereikt. In Surabaya is hij bekend om zijn moed in het bestrijden
van misdaden. Dan verhuist hij naar Ujung, waar vaak verstoringen
plaatsvinden tussen hem en buitenlandse zeelui.
1903 Hij richt de Broederschap “SADULUR TUNGGAL KECER – LANGEN MARDI HARDJO” op, op de datum Jum’at Legi 10 Syuoro 1323 H.
v TWEEDE HUWELIJK
1905 Voor een tweede keer treedt hij in het huwelijk met Ibu Sarijati,
die op dat moment 17 jaar is, en verkrijgt kinderen uit dit huwelijk zo
veel als 3 (drie) jongens en 2 (twee) meisjes, welke allen overlijden
op jonge leeftijd.
1912 Hij
stopt als Politie Dienaar in overeenstemming met het ontvlammen van het
Indonesische nationale gevoel, wat begonnen was sinds het jaar 1908.
Hij vertrekt dan naar Tegul en gaat mee met een oom van de overleden broer Apu Suryawinata, die de positie beklede van Opzichter Irrigatie.
1914 Hij keert terug naar Surabaya en werkt voor het Bureau der Spoorwegen (D.K.A.) Surabaya. Vervolgens verhuist hij naar Madiun naar het Magazijn D.K.A. en vestigt zich in de Desa Winongo Madiun.
1917 De Broederschap “DJOJOGENDOLO CIPTO MULJO” verandert van naam en wordt de Broederschap “SETIA-HATI” Madiun.
1933 Hij wordt gepensioneerd van zijn werk en vestigt zich in de Desa Winongo Madiun.
1944 Hij
geeft de laatste lessen in Balong Ponorogo (Saudara Koesni cs en
Soerjatjaroko) Dan wordt hij ziek en uiteindelijk overlijdt hij op de
dag Jum’at Legi 10 November 1944 om 14:00 uur (de 24ste dag
in Bulan Selo van het jaar 1364 H), in zijn woonhuis in Winongo. Hij is
begraven op de Begraafplaats Winongo met een Grafmonument van graniet
grafsteen en jasmijn bloemen (bunga melati) rondom.
“MOGE ZIJN GEEST ONTVANGEN WORDEN AAN DE ZIJDE VAN DE ENIGE ALMACHTIGE GOD”
Aan
het einde van de begrafenis werd Al Qur’an ayat Suci gelezen door Bapak
Naib Jiwan om de laatste wens van Ki Ngabehi Soerodiwirjo voor hij
overleed te vervullen en werd voorgedragen ayat “Lailatul Qadar” (De Neerdaling van de Goddelijke Openbaring van Allah)
NOOT: Er is een goddelijke openbaring die springt en zal neerdalen op zijn tijd.
ZIJN WENSEN ALVORENS ZIJN HEENGAAN WAREN:
1. Als
ik al terugkeer naar de Barmhartige God moge mijn broeders in de
“Setia-Hati” altijd eenheid van hart bewaren, altijd harmonieus zijn qua
innerlijk en uiterlijk.
2. Als ik heenga van deze wereld hoop ik dat mijn broeders “S-H” mij oprecht gemeend verontschuldigen.
Ik vertrouw toe aan moeder Nyi Soerodiwirjo zo lang zij nog in deze vergankelijke wereld is.
Surat Yasin ayat 1 : Yasin Yasin “Allah alleen is de geen die de betekenis kent”
Surat Yasin ayat 58: Salaamun Qaulam mir Rabir-Rahiem “Het woord van de Genadevolle Heer zal (klinken) "Vrede”.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar